Användarvillkor
Här nedanför kan du läsa våra användarvillkor (sälj- och leveransvillkor). Villkoren gäller vid köp av fysiska produkter på Alvilda.se. Om du har frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på: kontakt@alvilda.se
Du kan handla på Alvilda.se varje dag, dygnet runt. Det kan förekomma kortare nedstängningar pga. underhåll. All teknik kan krångla, så ibland kan webbutiken stänga tillfälligt pga. tekniska problem.
Som utgångspunkt ska du vara 18 år för att handla på Alvilda.se. Det gäller dock inte om du i förväg har fått ett godkännande/samtycke från din vårdnadshavare eller av annan anledning har juridisk rätt att ingå köpet.
När du genomför en beställning på Alvilda.se kommer du inom kort att få en orderbekräftelse. Om du inte får någon orderbekräftelse ska du kontakta oss för mer information på kontakt@alvilda.se. Det kan ta upp till 15 minuter innan du får orderbekräftelsen. Kontrollera även ditt spamfilter. Observera att din orderbekräftelse inte är ett juridiskt bindande köpeavtal, utan endast en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning och håller på att behandla den. Vi förbehåller oss rätten att annullera din beställning. Vi annullerar beställningar i händelse av tekniska fel, vid leveransproblem eller på grund av att dina beställda varor har blivit slutsålda. Du får en slutlig bekräftelse på ditt köp när vi har godkänt din beställning och vi informerar dig löpande om leveransen. Självklart dras inte orderbeloppet förrän din beställning har skickats från vårt lager.
Allmän information
Forlaget Alvilda ApS (nedan kallat ”Alvilda”)
Store Kirkestræde 1, 3. sal
1073 København K
Danmark
E-post: kontakt@alvilda.se
Telefon: (+45) 33179800
Handelsplattform: Shopify
Betalningspartner: PensoPay
Leveranspartner: Förlagssystem AB via PostNord/ DB SCHENKER
Betalning
Du kan betala med:
- VISA
- VISA Electron
- Mastercard
- Maestro
- Klarna
- Org.nr / Faktura
Betalningen dras inte från ditt konto förrän den fysiska varan skickas från vårt lager, såvida inget annat har avtalats eller framgår av din order.
Vid betalning med VISA Electron och Mastercard Debit, som är debetkort, kommer beloppet att reserveras på ditt konto i enlighet med villkoren för ditt kort, tills vi debiterar eller avbryter betalningen.
Priser
Alla belopp på hemsidan anges inkl. moms och i svenska kronor. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan föregående meddelande; detta kommer dock inte att ske efter det att köp har genomförts.
Priserna gäller endast inom Sverige.
Med förbehåll för: valutaförändringar, force majeure, leveransproblem, ändrade avgifter, slutsålda varor och tryckfel.
Rabatter
I samband med kampanjer kan vi ge rabatt på vissa produkter. Alla kampanjer gäller inte för alla användare. Vi förbehåller oss rätten att använda riktade erbjudanden till exempelvis användare som har registrerat sig för vårt nyhetsbrev.
Kommersiell försäljning
Om du har ett organisationsnummer kan du använda det för att handla på Alvilda.se. Använd shoppen på samma sätt som vanliga webbshoppar och välj sedan organisationsnummer som betalningsalternativ när du kommer dit i kassan.
När du använder organisationsnummer för att genomföra ett köp på Alvilda.se kommer din order att skickas vidare till Alvildas team för godkännande. Godkännandet sker normalt inom 3–4 arbetsdagar.
Därefter skickar vi en faktura till dig. Detta sker normalt inom 1–2 veckor.
Observera att priserna på denna sida och i det bekräftelsemejl du får anges inklusive moms. När du faktureras visas priset exklusive moms.
Frakt/leverans
Leveranstiden för din order är vanligen 2–5 vardagar.
Vi levererar med PostNord (hemleverans) och DB Schenker (leverans till Schenker Service Point). Vi levererar endast till adresser i Sverige.
Observera: Under perioder med hög belastning, i samband med kampanjer, vid interna pakethanteringsproblem på lager, Schenker eller PostNord etc., kan leveranstiden bli längre.
Som standard kommer paket under 2 kg att skickas med PostNord och paket över 2 kg med Schenker. I vissa fall kan skrymmande paket skickas med Schenker även om de väger under 2 kg.
Du får alltid ett spårningsnummer så att du kan följa paketets resa från vårt lager hem till dig.
Fraktpriser
Oavsett vikt = 39 kr.
Fri frakt vid köp över 499 kr.
Reklamationsrätt
Vi ger 3 års reklamationsrätt på produkter i enlighet med den svenska konsumentköplagen.
Reklamationen måste vara berättigad och felet får inte ha uppstått till följd av att produkten har använts felaktigt eller på ett sätt som skadar produkten.
När du returnerar varan ska du beskriva problemet så noggrant som möjligt.
Reklamation beträffande fel och brister ska meddelas Alvilda på e-post: kontakt@alvilda.se inom rimlig tid efter det att varan togs emot.
Om reklamationen är berättigad står Alvilda för returkostnaderna i rimlig omfattning. Kom ihåg att ta ett kvitto på försändelsen så att vi kan ersätta dina fraktkostnader.
Retur (ångerrätt)
Vi ger 14 dagars full ångerrätt på varor köpta på hemsidan, såvida inget annat har avtalats eller framgår av din order. Perioden börjar den dag då ordern har levererats till dig.
Digitala produkter (t.ex. presentkort) kan inte returneras. Presentkort gäller i 3 år från inköpsdatum.
Du måste meddela oss att du ångrar ditt köp senast 14 dagar efter det att varan togs emot, och varan ska vara oss tillhanda senast 30 dagar efter det att vi informerades om att du önskar nyttja ångerrätten.
Om du vill nyttja ångerrätten ska du returnera boken till vår svenska adress. Vid returen ska bekräftelsen (eller kopia) bifogas. Bekräftelsen mottogs i samband med beställningen till den e-postadress som angavs i samband med köpet.
Du behöver själv stå för portot vid retur. Returer accepteras inte om returpaketet skickas mot postförskott, och du kan inte ångra köpet genom att inte ta emot varan utan att samtidigt tydligt meddela oss detta. När vi har tagit emot returpaketet kan det ta upp till 14 dagar innan du har fått tillbaka pengarna.
Varor ska returneras i samma skick som när de togs emot. I annat fall har vi rätt att göra ett prisavdrag motsvarande varans värdeminskning, vilket innebär att du får tillbaka en mindre del eller inget av köpesumman.
Vid retur är du ansvarig för att varan paketeras tillräckligt väl. Du bär risken för varan från det tillfälle då varan levererades. Det är upp till Alvilda att bedöma varans skick enligt gällande regler och best practice. Om vi bedömer att det inte föreligger någon värdeminskning återbetalar vi det belopp som du har betalat inklusive fraktkostnader.
Vi har möjlighet att hålla inne återbetalningen tills den returnerade varan har tagits emot, såvida du inte har lämnat tillräcklig dokumentation på att du har returnerat varan (i samma skick som då den togs emot).
Om du har köpt produkter i ett paketerbjudande, t.ex. ”Köp hela serien för XXX” eller ”Köp 3 exemplar och få 20 %”, ska alla produkter returneras. Eftersom detta är ett paketerbjudande går det inte att returnera enskilda produkter.
Vid retur skickas varan till följande adress:
Alvilda
Bondegatan 30
116 33 Stockholm
Sverige
Reklamationer tas inte emot om de skickas mot postförskott.
Personuppgiftspolicy och cookies
Du hittar vår personuppgiftspolicy här. Förlagschef Jonas Holm Hansen är dataansvarig på Alvilda. I samband med detta vill vi uppmärksamma dig på att vi samlar in nödvändiga data om dig och din ordar i samband med köpet och att de data som är nödvändiga för att verkställa din order (leveransinformation, information om köpta produkter m.m.) vidarebefordras till Förlagssystem AB, som hanterar din försändelse. Beträffande detta finns ett databehandlingsavtal.
Genom att använda Alvilda.se accepterar du att vi använder cookies. Här kan du få mer information om vilka cookies som används på Alvilda.se, i vilket syfte och hur du raderar dem. En cookie är en liten textfil (inte program, virus etc.) som lagras i din dator för att registrera vad som händer under ditt besök och för att kunna känna igen datorn. Denna information används bland annat för att förbättra användarvänligheten i samband med ditt besök och för att minimera problem. Med ditt samtycke använder vi även cookies för riktad marknadsföring samt för dataanalys och optimering.
Klagomål
Om du har klagomål som gäller ditt köp ska du vända dig till kontakt@alvilda.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du lämna ett klagomål till:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174 101 23 Stockholm.
ARN:s webbplats
EU-medborgare utanför EU ska skicka in klagomål via EU-kommissionens plattform för tvistlösning online: ec.europa.eu